dr. sc. Maja Miljanović, mag. psych.

 

Menopauza je normalno životno razdoblje, isto kao što je to bio pubertet!
Sjećate li se svog puberteta, kako ste ga preživjele? Tako možete i menopauzu.
Mi žene imamo na raspolaganju puno „alata“ za prevladavanje neugodnih simptoma
menopauze i imamo kapacitet u sebi da se zavolimo i prihvatimo, samo trebamo preuzeti odgovornost za sebe i suočiti se s promjenom.

Peri-menopauza, menopauza i post-menopauza su prijelazna razdoblja u životu svake žene. Možda ste primijetile promjene u svom menstrualnom ciklusu, promjene u tjelesnoj težini i rasporednu masnog tkiva u tijelu ili teško podnosite navale vrućine. Možemo reći kako 25% žena koje su u menopauzi ne doživljava jako teške simptome menopauze, a većina osjeća kako im kvalitete života nije više na istoj razini.

Kvalitete života mijenja se s brojem i težinom simptoma povezanih s menopauzom. Ti simptomi uključuju navale vrućine oko 10 do 60 puta tijekom dana koji mogu biti praćeni dnevnim i noćnim znojenjem, osjećajem mučnine, poteškoćama sa spavanjem, umorom, osjećajem iscrpljenosti, anksioznošću/depresijom i smanjenim libidom. Simptom koji može najviše zabrinjavati jest pad u kognitivnim sposobnostima i memoriji (tzv. brain fog; slobodan prijevod mozak u magli).
Mnoge žene opisuju svoje iskustvo menopauze poput: „Menopauza je kao da se jednog dana probudiš i imaš osjećaj da to nisi ti, kao da si u nekom drugom tijelu“. Više ništa nije isto kao prije; ono što Vas je zabrinjavalo, više Vas ne brine ili Vam nije stalo do toga, dok s druge strane, ono što ste nekoć radile s lakoćom, sada Vam predstavlja veliki napor ili budi u Vama veliki osjećaj napetosti, panike te Vas tjera u plač.

U kulturi u kojoj se cijeni samo ono što je mlado, lijepo i plodno možemo se početi osjećati neatraktivno i bezvrijedno. Možemo same sebi početi raditi pritisak zbog promjena u izgledu kao što je tanka i suha koža, kosa koja više nije onako gusta i snažna kao prije ili zbog masnoća u predjelu trbuha.
Negativne poruke koje upućujemo same sebi mogu dovesti do primjena u našim emocijama i ponašanju tako da se zaista obistini ono što mislimo po principu „samoispunjavajućeg proročanstva“. Recimo, žene koje same sebi svaki dan govore kako su ružne i debele počinju se tješiti slatkišima i drugom nezdravom hranom, po cijele dane sjede, ne bave se tjelesnom aktivnošću itd., te takvo ponašanje u konačnici dovodi do toga da se još lošije osjećaju i da razvijaju nezdrav stil života.
Ako se nađete u takvoj situaciji važno se podsjetiti kako je menopauza normalno životno razdoblje, isto kao što je to bio pubertet! Sjećate li se svog puberteta, kako ste ga preživjele? Tako možete i menopauzu.

Tijekom menopauze događaju se brojne tjelesne i psihološke promjene u nama ženama ali se one mogu savladati, prebroditi i mi usprkos svemu možemo biti zdrave, lijepe i samopouzdane.

Stoga je važno da se dobro educirate o svojim simptomima i da budete iskrene prema sebi ako se s nekim od simptoma teško ili nikako ne možete nositi. Recimo, ako osjećate da je Vaša tuga intenzivna, ili povremeno imate napade panike, tada bi bilo dobro da posjetite stručnjaka za mentalno zdravlje koji će Vam pomoći da se osnažite i naučite same sebi pomagati. Kao što odlazimo stomatologu kada nas boli zub, tako bismo trebali otići i psihologu kada nas preplavljuju tuga i strah.
Nadalje, usvajanjem zdravog stila života postupno ćete dovesti do promjena u svojim mislim i emocijama. U psihoterapiji se ovakav oblik rada na sebi naziva „bihevioralna aktivacija“. Znači, prvo se moramo pokrenuti tjelesno da bismo se počele voljeti i prihvaćati!

Najjednostavnija i najpristupačnija aktivnost s kojom možemo započeti odmah je 20-minutno pješačenje na otvorenom. Tjelesna aktivnost može povećati osjetljivost mozga na hormone serotonin i norepinefrin, koji ublažavaju osjećaj depresije. Uz to može povećati proizvodnju endorfina, koji pomaže u stvaranju pozitivnih osjećaja i smanjuje percepciju boli. Nadalje, pomaže u gubitku tjelesne mase i masnog tkiva što indirektno utječe na raspoloženje i samopouzdanje. Dokazano je da tjelesna aktivnost pomaže u prevenciji Alzheimerove bolesti i shizofrenije te potpomaže bolji seksualni život.

Potom, potrebno je promijeniti prehrambene navike tj uvesti zdravu prehranu u svoj život. Koje god slike u glavi da Vam je taj pojam potaknuo, sigurna sam da je svima zajednički jedan detalj, a to je da su kao neizostavni dio te prehrane zamislili povrće i voće. Pored toga, početi svakodnevno konzumirati domaći kefir (koji je najbolji, najhranjiviji i najjeftiniji probiotik koji možete koristiti), početi koristiti začine (pored soli, papra i crvene paprike) zato što vitamine, minerale, antioksidanse, antimikrobne i protuupalne tvari, unositi dovoljno vode u organizam itd.

Još jedna zanemarena, a izrazito važna, potpuno besplatna aktivnost za postizanje balansa, koju trebaju svi uvesti u svoj život (a ne samo žene u menopauzi) jest ispravno disanje. Kad bi ovaj poklon ispravno koristili kroz život, mogao bi nam zamijeniti velik dio lijekova, skratiti vrijeme stresa za 90% i skratiti vrijeme mozganja, razmišljanja i briga.

Za kraj Vam želim reći kako mi žene imamo na raspolaganju puno „alata“ za prevladavanje neugodnih simptoma menopauze i imamo kapacitet u sebi za se zavolimo i prihvatimo. Samo trebamo preuzeti odgovornost za sebe i suočiti se s promjenom. Vjerujte mi, imate veliku moć mnogo toga za svoje zdravlje napraviti sami, samo vlastitom odgovornošću, postepenim osvještavanjem sebe i svijeta oko sebe i snagom volje (a snaga volje se vježba svakodnevno).

dr. sc. Maja Miljanović, mag. psych.

v

Zastupnik MenoDea za Hrvatsku.


Pavlenski Put 5 o
10000 Zagreb, Hrvatska

T: +385 91 516 60 47
E: prodaja@goldlight2910.hr
E: goldlight@goldlight2910.hr

OIB 25573404634
IBAN HR912340009111081114